Małopolska to lider w budowie tras biegowo-rowerowych w Polsce. Wg szacunków PTTK, w regionie jest już ok. 5 tys. km oznakowanych szlaków i ścieżek. A będzie więcej! Poniesie się także standard korzystania ze szlaków.
Ponad tysiąc kilometrów dobrze oznakowanych i skomunikowanych tras rowerowych – to cel projektu VeloMałopolska, realizowanego od 2014 r. przez samorząd Województwa Małopolskiego. W ramach przedsięwzięcia powstają nowe trasy oraz łączniki do już istniejących traktów rowerowych, z których część już powstała, część pozostaje w budowie a pozostałe są na etapie planowania budowy (w przypadku pozyskania dodatkowych środków na realizację projektu w latach 2020, 2021, 2022 i kolejnych).
Stan na 25 listopada 2019 r.:
Wiślana Trasa Rowerowa: ponad 230 km po najbardziej atrakcyjnych miejscach doliny Wisły i jej dopływach - od Jawiszowic do Szczucina, z czego 193,5 km nowych tras zostało już oddane do użytku, a kolejne 10 km pozostaje w planach;
VeloDunajec: ponad 240 km przez tereny doliny Dunajca - start Zakopane, meta Wietrzykowice - z czego 119 km nowych tras zostało oddane do użytku,a kolejne 20 km jest w budowie (planowane zakończenie II kwartał 2021 r.)
VeloMetropolis (EV4): ponad 220 km przez tereny doliny rzeki Wisły i jej dopływy (wspólnie z Wiślaną Trasą Rowerową i VeloNatura) - start Jawiszowice, meta Jodłówka Wałki - z czego 92 km to nowo powstałe i oddane już do użytku ścieżki rowerowe;
VeloNatura (małopolski odcinek trasy EuroVelo11): ponad 270 km po najciekawszych terenach doliny Popradu i Dunajca z Muszyny do Kościelca (częściowo wspólnie z VeloDunajec, VeloMetropolkis i Wiślaną Trasą Rowerową) - 21,5 km nowych tras oddane do użytku, 17 km jest w budowie (planowane zakończenie w 2020 r.) a budowa kolejnych 52 km jest w planach;
VeloSkawa: ponad 130 km tras w dolinie rzeki Skawy (częściowo wspólnie z Wiślaną Trasą Rowerowa) w całości pozostających jeszcze na etapie planów budowy. W ramach inwestycji planowane jest m.in. powstanie łącznika VeloChrzanów. Planowana trasa będzie przechodzić w VeloPrądnik;
Velo Raba: 125 km po atrakcyjnych terenach doliny rzeki Raby, od Chabówki do Uścia Solnego (częściowo wspólnie z VeloMetropolis i VeloNatura) - 9,5 km nowych tras oddane do użytku, kolejne 107 km pozostaje na etapie planowania;
VeloPrądnik: ponad 60 km ścieżek przez tereny Jury Krakowsko-Częstochowskiej (start Hutki, meta Kraków), w całości pozostających na etapie planowania;
VeloRudawa: 45 km przez malowniczy obszar Dolinek Jurajskich z Trzebini (styk z VeloSkawa) do Krakowa – powstało już 3,3 km nowych tras, kolejne 30 km jest na etapie planowania.
Jak poinformowali nas małopolscy urzędnicy, przy wybudowanych trasach powstało 27 tzw. Miejsc Obsługi Rowerzystów, z czego 21 zostało już oddanych do użytku, a kolejne 6 jest na ukończeniu budowy.
Rosnące zainteresowanie mieszkańców regionu oraz turystów wypoczywających aktywnie w Małopolsce podkreślają wyniki pomiarów natężenia ruchu na wybudowanych trasach. Realizowane są one w sumie w 6 miejscach – w 2018 r. zliczono tam ok. 315 tys. rowerzystów, a do 25 listopada 2019 r. już ok. 352 tys. rowerzystów.
GR
źródło: Departament Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego