Rowery to sport i rekreacja, ale także walory czysto użytkowe. Dostrzegli to włodarze małopolskiej stolicy udostępniając rowery towarowe. Zarząd Dróg Miasta Krakowa realizuje obecnie dwa dedykowane projekty; oba obejmują jak na razie wyłącznie przedsiębiorców, instytucje oraz organizacje pozarządowe.
W pierwszym, z myślą o podmiotach działających śródmieściu, a więc w strefie ograniczonego ruchu kołowego ze strefą płatnego parkowania i sztywno określonymi godzinami dostaw (do godz. 10:00), zakupiono i oddano do dyspozycji zainteresowanych 4 rowery cargo.
Są to maszyny dwukołowe produkcji holenderskiej, o długości ok. 2,5 m. Konstrukcją i prowadzeniem przypominają nieco tandemy, z tą różnicą że jedno z miejsc pasażerskich zastąpiono skrzynią ładunkową a sterowanie rowerem odbywa się z tylnej części maszyny. Skrzynia ma ładowność 75 kg, jest zamykana na klucz i wodoszczelna, dzięki czemu możemy bezpieczenie pozostawić rower wraz z zawartością na ulicy. Rowerem cargo bez przeszkód można się poruszać po drogach rowerowych oraz po ulicach miasta. Wjadą też na krakowski Rynek.
– Rowery te są bezpłatnie użyczane firmom, instytucjom oraz organizacjom pozarządowym na okres 30 dni. Na stronie ZDMK dostępny jest formularz kontaktowy, poprzez który zgłaszamy chęć wypożyczenia rowerów. Jeśli w danym okresie rower jest osiągalny, ustalamy termin odbioru towarowego jednośladu – wyjaśnia Marcin Wójcik z Działu ds. Mobilności Aktywnej ZDMK.
Drugi projekt, dedykowany przede wszystkim przedsiębiorcom, jest obecnie na etapie wdrożenia. Przewiduje on budowę punktu przeładunkowego towarów z samochodów dostawczych na elektryczne rowery cargo, który zostanie zlokalizowany na ul. Ogrodowej. ZDMK zakupi w sumie 5 elektrycznych jednośladów, które zostaną ustawione w przestrzeni miejskiej i będą dostępne dla zainteresowanych poprzez aplikację mobilną. – Wybraliśmy już producenta rowerów, mamy nadzieję, że zostaną one oddane do użytku już w grudniu – wskazuje Marcin Wójcik z ZDMK.
Niestety w Krakowie, a także w innych małopolskich miastach nie funkcjonuje publiczny system rowerów cargo dla mieszkańców, ale… od czegoś trzeba zacząć!
GR
Fot. mobilnykrakow.pl