Zakup roweru może przyprawić o ból głowy. W gąszczu rowerowych technikaliów warto pamiętać o podstawowych zasadach.
Przede wszystkim musimy określić jak chcemy użytkować nasz jednoślad - czy chcemy skupić się na jeździe miejskiej, jeździe drogami publicznymi, jeździe rowerowymi ścieżkami i asfaltem, ale jednak od czasu zboczyć na szutry czy leśną ścieżkę, czy może eksplorować góry i szlaki. Postawić na rekreację czy na jazdę sportową. Jeśli interesują nas wielodniowe wyprawy popularnymi szlakami, producenci rowerów też mają coś dla nas. Rowery miejskie, górskie, crossowe, trekkingowe, gravel’owe szosowe mają określone zastosowanie, co nie oznacza że nie można ich wykorzystywać w innych warunkach. Warto postawić na ten typ roweru, który idealnie wpisze się w nasze priorytety.
Kolejny krok to dobór producenta, a co za tym idzie - rodzaju i jakości wykonania ramy i widelca (lżejszy rower to lepszy rower), amortyzatora lub amortyzatorów (powietrzny jest lżejszy), kół (raczej odchodzi się od kół 26’, większe koło to większy komfort pokonywania nierówności i szybsze napędzanie jednośladu), opon (na trudniejsze tereny wybierajmy opony szersze i z bardziej agresywnym bieżnikiem), hamulców (tarczowe mają większą skuteczność), klasy zastosowanego osprzętu (zwykle im droższe przerzutki, korby, kaseta, tym są one lepsze), akcesorów (bagażniki, błotniki, sakwy) czy wzornictwa (indywidualne upodobania). Dobór poszczególnych elementów zdeterminuje na pewno zasobność portfela – jeśli nie mamy nadmiernych ambicji, wybór tańszego (słabszego) sprzętu nie musy być wyborem złym.
Niezwykle istotny jest rozmiar jednośladu. To od rozmiaru ramy zależy komfort użytkowania roweru. Nie ma jednej rozmiarówki, do każdego roweru należy się przymierzyć by sprawdzić jaką przyjmujemy pozycję, czy dosięgamy kierownicy, czy uderzamy kolanami o kierownicę a stopą o koło skrętne. Wbrew pozorom, w wyborze rozmiaru ramy nie kierujemy się tylko wzrostem, ale także długością nogi - przykładowo dla rowerów górskich z 29-calowymi kołami długość nogi mnożymy przez 0.6, co da nam rozmiar ramy w centymetrach.
Ale nawet odpowiednie przeliczniki nie pozwolą „na sucho” dobrać idealnego rozmiaru – warto odwiedzić dobry salon rowerowy i dokładnie przetestować jednoślad. Najważniejsze o czym powinniśmy pamiętać kupując rower, to nasza wygoda!
GR