Transport rowerów samochodem – bezpieczeństwo najważniejsze!

Na dachu, na haku, na klapie, na przyczepce... Zanim zdecydujesz się na przewiezienie roweru samochodem rozważ który sposób jest dla ciebie najbardziej komfortowy, sprawdź jakie możliwości daje twój pojazd i poznaj przepisy regulujące transport jednośladów.

Przewożenie rowerów na dachu pojazdu umożliwia specjalny bagażnik dachowy mocowany do relingów. Zbudowany jest on z bazy na koła roweru (przymocowywane są one specjalnymi rzepami lub obejmami) oraz uchwytów do ramy lub widelca roweru. Bagażnik taki jest prosty w montażu, przewożone rowery nie ograniczają widoczności i nie zajmują przestrzeni pasażerskiej / bagażowej w środku pojazdu. W zależności od liczby przewożonych rowerów, bagażnik dachowy pozwala na umieszczenie dodatkowego bagażu na dachu.

Przewożony w ten sposób rower jest względnie odizolowany od śniegu, błota czy kamyków zalegających na drodze. Wady – umieszczone na dachu rowery są wrażliwe na podmuchy wiatru, co powinno wymusić na kierowcy wolniejszą jazdę (instrukcja bagażnika precyzyjnie opisuje dopuszczalną prędkość). Kierowca winien też uważać na przejazdy pod wiaduktami, wjazdy do parkingów podziemnych czy gałęzie zwisające nad jezdnią.

Łączna waga przewożonych na dachu rowerów nie powinna przekroczyć 50 km (dla samochodów osobowych) i 70 km (dla aut terenowych i typu kombi). Najtańsze certyfikowane bagażniki (spełniające normę CE) można kupić już za kilkaset złotych.

Bagażnik hakowy mocowany jest na haku holowniczym w tylnej części pojazdu. Może pomieścić od 1 do nawet 5 rowerów, które wpinane są w specjalny stelaż (całość ładunku warto wzmocnić linką czy pasem). Montaż i demontaż bagażnika hakowego również nie nastręcza problemów, a dostęp do rowerów jest dużo korzystniejszy niż w przypadku bagażnika dachowego. Przewożone rowery nie zaburzają zwykle aerodynamiki samochodu. Jednocześnie są podatne na zabrudzenia czy zarysowania, np. kamieniami wydobywającymi się spod kół pojazdu.

Rowery transportowane na bagażniku hakowym nie powinny zasłaniać oświetlenia pojazdu (sam bagażnik powinien posiadać własne oświetlenie – światła pozycyjne, hamowania, kierunkowskazy, przeciwmgielne oraz cofania - polski standard to 13-pinowa wtyczka do instalacji elektrycznej samochodu). Zakrytą przez rowery tablicę rejestracyjną trzeba zastąpić duplikatem, dostępnym w wydziałach komunikacji (tzw. trzecia tablica).

UWAGA - za uchybienia w zakresie oświetlenia czy tablicy można otrzymać mandat w wysokości do 500 zł.

Przewożenie rowerów z tyłu samochodu umożliwia także bagażnik na klapę bagażnika. To rozwiązanie posiada jednak sporo wad, z zasłonięciem świateł, tablicy rejestracyjnej czy możliwym zarysowaniem klapy czy zderzaka pojazdu. Bagażnik taki trzeba też dobrać do konstrukcji pojazdu. Zaletą jest niewątpliwie łatwy montaż i demontaż oraz brak dodatkowych wymagań (np. haku).

Przewożenie rowerów w przyczepie za samochodem to najdroższa z dostępnych możliwości, z uwagi na ceny przyczepek oraz konieczność ich rejestracji i ubezpieczenia. Wybierać można spośród przyczep bagażowych lub dedykowanych, które pozwalają przewieźć większą liczbę rowerów. Zalety to szeroka ochrona jednośladów (można je przykryć plandeką) czy pełna dostępność przestrzeni pasażerskiej / towarowej pojazdu. Wady – ograniczenia prędkości (do 70 km/h poza terenem zabudowanym i do 80 km/h na drogach ekspresowych i autostradach) oraz utrudnione manewrowanie pojazdem z przyczepką.

GR

Fot. Thule