Wybierając się rowerem za granicę warto zaznajomić się z przepisami dot. rowerzystów i ruchu jednośladów w poszczególnych krajach.
Prawo o ruchu drogowym jest wspólne dla całej Unii Europejskiej (i generalnie dla krajów europejskich), niemniej poszczególne kraje samodzielnie ustalają przepisy szczegółowe, które w wielu przypadkach zasadniczo odbiegają od przepisów polskich.
Słowacja:
- obowiązek jazdy w kasku na obszarze niezabudowanym
- obowiązek jazdy w kasku na obszarze zabudowanym dla osób w wieku poniżej 15 lat.może
- obowiązkowe kamizelki odblaskowe dla osób prowadzących rower
- obowiązkowe odblaski na pedałach
- obowiązkowy trójkąt odblaskowy na przyczepce dziecięcej
- sprawne oba hamulce roweru
Czechy:
- obowiązek jazdy w kasku na obszarze niezabudowanym
- obowiązkowe oświetlenie przednie i tylne w warunkach złej widoczności
- obowiązkowe odblaski na pedałach
- sprawne oba hamulce roweru
Niemcy:
- obowiązkowe oświetlenie przednie (białe) i tylne (czerwone), światło musi mieć stałe natężenie (nie może mrugać) a lampy muszą być czyste
- obowiązkowe odblaski: przedni biały, tylny czerwony, dwa żółte na pedałach i cztery żółte na szprychach
- zakaz jazdy parowej (obok siebie), poza wyprzedzaniem
- nakaz trzymania rąk na kierownicy
Litwa:
- obowiązkowy kask dla osób niepełnoletnich
- obowiązkowa kamizelka odblaskowa
- obowiązkowe światło przednie (białe lub żółte) i tylne (czerwone), także w ciągu dnia
- obowiązkowy odblask tylny (czerwony, zabroniony kształt trójkąta)
- obowiązkowe lampy obrysowe (pomarańczowy reflektor)
- obowiązkowe kierunkowskazy (żółte) jeśli konstrukcja roweru lub przyczepki uniemożliwia sygnalizowanie zmiany pasa ręką
Ukraina:
- dopuszczalna jazda po spożyciu alkoholu jeśli rowerzysta nie popełnia wykroczenia; mandat dla nietrzeźwego rowerzysty który np. spowoduje kolizję jest o 30-60% wyższy. Nietrzeźwość to stan obciążający rowerzystę, bez względu stan faktyczny kolizji / wypadku.
GR
Fot. Dorothy Castillo / Pexels